søndag den 17. marts 2013

Knud Rasmussen, Nikolaj Kirk, Mads

Så blev trøjen færdig til Mads
For et stykke tid siden havde jeg et indlæg om, at Mads havde set kokken Nikolaj Kirk i et Nak og Æd program, havde en trøje på som Mads også gerne ville eje. Efter søgen på nettet fandt vi dette billede i bogen Nordisk strik med traditioner.


Den er strikket i Léttlopi fra istex og garnet er købt hos Hønsestrik i Aalborg.
Den har været hyggelig at strikke selvom der er mønster hele vejen.
Og den blev færdig før foråret kom og der ligger ingen ufærdige projektet og venter, ihvertfald ikke strik.

24 kommentarer:

  1. Hold da op den er fin. Kæmpe arbejde med mønster hele vejen.
    Kh. Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Hanne, tak for det, næste projekt skal også være mere overkommelig. Kh Dorte

    SvarSlet
  3. Hej Dorte. Tusind tak for billedet af Nak og æd trøjen. Den er blevet super flot. Håber du har skrevet noter undervejs i strikkeriet, for når jeg hænger billedet op i butikken, vil du sikkert få nogle forespørgsler på mønsteret :-)
    Venlig hilsen
    Edith Vindelev, Hønsestriku

    SvarSlet
  4. Hej Edith jeg fik nok ikke skrevet mange noter men kan da stadigvæk huske en del, jeg tror jeg vil prøve at skrive lidt ned og lægge det på bloggen. HIlsener fra Dorte

    SvarSlet
  5. Hej Dorte :-)
    Mega flot trøje!
    Hvordan er kanterne lavet? er det rille-ret, eller blot glatstrik til kant? eller?
    Strikkehilsen
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det.
      Jeg har strikket glatstrik og så ruller den
      lidt.
      Hilsen Dorte

      Slet
    2. Hej Dorthe :-)
      Tak for svaret! Synes også, at det ser flot ud med glatstrik (på min strikke prøve), men kunne ikke rigtig vurderer, om det går at gøre det fornede på en stor sweater. Så det er rigtig dejligt af vide, at det er sådan du har lavet den. For din ser jo rigtig godt ud!
      Mange tak for hjælpe!
      Hilsen
      Lene :-)

      Slet
  6. Hejsa Dorte
    Har du et mønster du vil sælge, så vil jeg blive meget glad. Min søn laver Grønlandsk ekspetitioner og så må man da bare have en Knud Rasmussen sweater :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe, lyder spændende med grønlandske ekspeditioner. Jeg har ikke nogen opskrift til trøjen.
      Jeg havde engang strikket en trøje fra Drops nr. 85-5 til ham. Den opskrift har jeg brugt og udeladt rib og i stedet strikket nogle pinde i glatstrikning som ruller en lille smule. Halsen er også lavet uden rib og med glatstrikning som ruler lidt. Den er strikket i Lettlopi. Fordi der er så meget mønster i denne sweater, skal du nok strikke den en størrelse større end du plejer for mønstret trækker det lidt sammen. Så mønstret jeg har brugt er fra Drops 85-5. God fornøjelse med det.

      Slet
    2. Hej Dorte
      takker mange gange for svar, jeg må prøve om jeg kan finde ud af det med mønsteret fra Drops ;)

      Slet
    3. Hej, jeg er ret ny inde for strikning med to farver og mønster. Stemmer det anlak masker som slås op til Drops 85-5 overens med mønster, eller skal jeg slå ekstra op for at det går op? Og er det muligt at få mønsteret til at passe mellem ærmer og krop ved ærmegabet? På forhånd tak.

      Slet
    4. Jeg kan kun finde nr 185-5 den hedder Winther love . Den er blå på billedet med bred snoning på midten. Er det den ?

      Slet
  7. Hej Dorte �� Jeg er næsten i gang med trøjen til min kæreste, str. XL da den strikkes i Lettlopi, men jeg får kun 34 stjerner på række og du har i hvert fald ca. 44 ... �� Kan du gennemskue hvad jeg gør galt? Hilsen Mette ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, jeg har talt "stjernene" på hans trøje, jeg har 52 stjerner forneden hele vejen rundt. Og jeg er sikker på at jeg har strikket i str. M for det plejer jeg til ham.
      Håber det kan bruges, det er jo et stykke tid siden jeg har strikke den.
      Hilsen Dorte

      Slet
  8. Hej igen
    Kan du hjælpe mig? Min trøje har 192 masker, dvs. 48 stjerner, da diagrammet er over 4 masker, men jeg kan bare ikke få det til at passe ... har du haft samme problemer når du har været en pind rundt?
    De bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  9. Det er jo ca. 4 år siden jeg har strikket den, og det kan jeg ikke helt huske. Jeg har talt op, hvis jeg har 52 stjerner forneden som er en rapport på 4 masker, passer det med at jeg har 208 m på pinden. Håber det kan bruges. Hilsener Dorte

    SvarSlet
  10. Tak for hjælpen - jeg var startet forkert, derfor passede mønsteret ikke 😊

    SvarSlet
  11. Hej Dorte

    Jeg vil høre om jeg kan købe mønsteret på denne fantastiske Knud Rasmussen trøje? Det er simpelthen den flotteste udgave jeg har fundet og jeg vil så gerne strikke den til min søn som er Knud Rasmussen fan. På forhånd mange tak fra Anne Mette

    SvarSlet
  12. Hej Anne Mette. Jeg har ikke et mønster på trøjen. Som du kan læse længere oppe i tråden har jeg brugt en gratis opskrift fra garnstudio.com (Drops) som hedder 85-5. Den har jeg før strikket efter til mine drenge. Mønstret har jeg fundet i bogen Strik med nordisk tradition af Vibeke Lind, men du kan sagtens bruge de billeder jeg har her på bloggen til at strikke mønstret. Jeg vil nok strikke den i et nummer større end hvad man ellers gør, for mønstret "trækker" det lidt sammen. God fornøjelse. Hilsener fra Dorte

    SvarSlet
  13. Hvilken farve garn er der brugt? Mvh Nina

    SvarSlet
  14. Hvor er den fin. Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor meget garn der går til en str xl (i længden og l i bredden ☺️) hvor meget har du brugt..? Mvh Edith

    SvarSlet
  15. Hej Dorthe, jeg bor i Australien og så episoden Nak og Æd med den omtalte sweater. Er der en mulighed for at du kan dele strikkeopskriften (hedder det det?) med mig så jeg kan forsøge at finde en lokal der kunne strikke den for mig hernede downunder? Mvh Jan

    SvarSlet
  16. Her er link til en opskrift hvor der er lagt vægt på det historiske også. Den fandt jeg før jeg fandt blokindlægget her, Men jer der efterspørger et mønster kan købe det her: https://www.glienkedesign.dk/shop/knud-rasmussen-troeje-17722p.html

    SvarSlet

Tusind tak for dit besøg og din kommentar